همایش فرهنگ کویر /عکس

همایش فرهنگ کویر با عنوان شب شعر انتظار یکشنبه شب در روستای کاهک داورزن در محل خانه زادگاه دکتر علی شریعتی با حضور جمعی از مسئولان و مردم ، سوسن شریعتی فرزند علی شریعتی  و اساتید دانشگاه برگزار شد.

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن در گفتگو با خراسان رضوی گفت:هدف از برگزاری این مراسم ها  احیای بناها تاریخی  و تمرکز بر روی شخصیت های فرهنگی از دیگر اهداف این برنامه ها درشهرستان  است.

محسن توکل در ادامه افزود: از زمان تاسیس این اداره در شهرستان در سال ۹۴فعالان زیادی در عرصه هنری با ما همکاری داشته اند که در این مراسم از آنان تقدیر شد.

در ادامه مراسم تیم تشریفات رسمی شهرستان داورزن نیز با اجرای موسیقی های زنده سنتی و ملی رونمایی شد.تیم تشریفات سربداران نیز با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی و آواز های سنتی و موسیقی محلی “ننه گل ممد”شخصیت داستان “کلیدر”به هنرنمایی پرداختند.

برگزاری این برنامه در محل خانه زادگاه علی شریعتی ،دوستداران وی را نیز به این جا کشانده بود و اساتید دانشگاه نیز برای اندیشه های شریعتی سخن گفتند.

استاد دانشگاه اشتهارد نیز با اشاره به شخصیت شریعتی گفت:مطالعه آثار علی شریعتی انسان را به مسلمانی روشنفکر مبدل می سازد.

محمدزینلی ،مسافری از شهرستان کرج بود که به شوق دیدار خانه زادگاه شریعتی به روستای کاهک آمده بود وی گفت:وقتی کتاب “کویر”دکتر به عنوان جادوی سیاه در اروپا شناخته می شود نشان از این است که وی متعلق به مکان وزمان نیست بلکه متعلق به تمام کسانی است که بویی از انسانیت برده اند.

ابوالقاسم رحیمی از اساتید دانشگاه در سبزوار نیز با اشاره به اندیشه های شریعتی گفت:درد امروز ما درد مکان نیست بلکه درد اندیشه است هرچند احیای ابنای بجا مانده می تواند به نوعی متولی ماندگاری اندیشه ها شود.

خانه زادگاه دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۸۲ با شماره ۹۵۹۱ به ثبت آثار ملی ،میراث فرهنگی کشور شده است و این بنا در مساحت عرصه :۹۸۰ مترمربع و مساحت اعیان ۲۳۰ متر مربع بوده و با خشت خام و چینه ساخته شده و قدمت آن به دوران پهلوی بر می گردد و در مراسم شب فرهنگ کویر نیز انجمن نویسندگان شهرستان در این مکان افتتاح شد.

شهروند مزینانی نیز با خواندن جملاتی از دکتر شریعتی به وی ابراز ارادت کرد و گفت:فریاد شریعتی عاشقانه بود و قلمش پرده اغیار را می درید ،اصغر زارع ادامه داد:شریعتی متعلق به محدوده خاصی نیست و متعلق به جهان اسلام است و ما نباید این روح بلند و این جو ناآرام را در یک منطقه ای محدود و محصور کنیم.

فرزند دکتر شریعتی که در برنامه فرهنگ کویر حضور به هم رسانیده بود اظهار کرد:این خانه ،روستای مزینان و این خطه از نادر نشانه های شریعتی است که به جا مانده است،و این نیمه ویرانه ها خود یک نماد است و برایم جالب است که در این اماکن طرفداران شریعتی و مسئولان  سیاسی این خطه جمع می شوند و این دو معنی می تواند داشته باشد .

سوسن شریعتی در ادامه افزود:معنای اول این گردهمایی ها نشانه رسمیت شناختن این بناهاست که موجب خواهد شد در حافظه ها ثبت و تکرار شودو بنابراین این موقعیت دوگانگی شریعتی که نزدیک ۴۰سال است که نیست ولی همچنان هست ولی در عین حال همچنان نیمه پنهان است شاید موقعیتی پیدا کند که این بنا نیز از حالت نیمه ویران خارج شود.

وی گفت:باید مراقب باشیم شریعتی ابزار رقابت های سیاسی و قدرت نشود و هم ابزار نزاع های قومی نگردد و از جذابیت های شریعتی اینست که تاکنون متولی نداشته است و این یعنی همه جا هست و امیدوارم ازین به بعد هم این روال بقا ادامه یابد و هیچ متولی نتواند شریعتی  را تصاحب کند،

سوسن شریعتی نکته های دیگری هم گفت:روح فرزند کویر افتخارش اینست که خون شریفی در او نیست و از این نقطه برخاسته و فرزند این خطه است و در عین حال پیامی دارد که می خواهد فراتر از این مرزها رود و شریعتی متولی احتیاج ندارد ،نه خانواده اش ،نه نمایندگان قدرت و نه همه کسانی که می خواهند با تصاحب او  و استفاده ابزاری پیامش را وسیله قرار دهند.

وی ابراز امیدواری کرد:شریعتی همچنان به بقای خودش چون روح مسلط این خطه ادامه دهد و وفاداریش به این مردمان نیز ثابت شده است و باید تمام تلاشمان را بکنیم که شریعتی مصادره نشود.

وی افزود:کشمکش هایی در منطقه اگر وجود دارد از جنس عاطفی  و دوست داشتن اوست شکی در این نیست که شریعتی مادرش کاهکی و پدرش مزینانی است و همه ی این مربوط است به بلوک بزرگ مزینان،و قرار نیست ما به نفع خود دیگری را انکار کنیم و تمام اینها متعلق به سرزمین خراسان و ایران است و اگر تنش هایی وجود داشته باشد مصنوعی است و در وهله اول دشمن این تنش ها خود شریعتی است و کاهک یا مزینان فرقی ندارد.

دکترشریعتی با تحلیل بر اینکه شریعتی علیرغم ۴۰سال غیبت ،حضور وسیعی در سطح جهانی داردتصریح کرد: او در حافظه تاریخی ما ،فرهنگ و قلب ما وجود دارد و نیز سهم بزرگی در شکل گیری وجدان اجتماعی ما داشته و دارد ولی چون  قدرت و نمایندگانش روی موقعیت شریعتی اجماع ندارند و می دانیم شریعتی مصلح دینی است و از مشخصات مصلحان دینی ،نقد دینداری موجود است و دینداری هایی است که با سنت ها در آمیخته است ،بنابراین در مورد  شریعتی یک وضعیت دوگانه است هم شریعتی محبوب است و هم نمی دانیم با این چه باید کرد این دوگانه گی است که به نام و میراث و نشانه های شریعتی نوعی بلاتکلیفی وجود دارد که از جمله این مکان است و دلیل دیگری ندارد که برای نگهداری و تعمیر این مکان یا جای دیگری در این خطه بودجه و اعتباراتی خرج شود آیا این جز بلاتکلیفی نسبت به شریعتی به عنوان مصلح دینی چیز دیگری هست؟ و امیدوارم از این بلاتکلیفی بیرون رود.

سوسن شریعتی (زادهٔ ۱۳۴۱، پاریس) روزنامه‌نگار و پژوهشگر و دومین فرزند علی شریعتی است. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ تاریخ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس و رساله دکترای او درباره نقش انتظار در تاریخ معاصر ایران است.

عضو شورای اسلامی روستای کاهک نیز ضمن تقدیر از زحمات چندروزه دست اندرکاران همایش اظهار داشت:اگر این مکان به گفته خانم شریعتی ویرانه شدن این مکان از قصور برخی مسئولان است واقیتی بیش نیست و همگان بدانند که چندسال است به هردری می زدیم جواب نمی گرفتیم تا بلاخره در زمان مدیریت دکتر سلیمانی ریاست میراث فرهنگی ثبت ملی شد.

محمد کاهه ادامه داد:شریعتی متعلق به همه کسانی است که از او مطلبی را آموخته اند و این بنایی که مشاهده می شود و در حال تخریب بوده است با تلاش ۲ ساله ای بوده که توانسته ایم این اثر را به ثبت برسانیم.

گزارش و عکس:حسین داورزنی ۹۵/۰۳/۰۳

گفتنی است فایل صوتی سخنرانی و فیلم کامل مراسم در ارشیو داورزن نیوز محفوظ است.

Comments are closed.