Archive for: آذر ۱۳۹۶

آشنایی با تاریخچه شب یلدا

آشنایی با تاریخچه شب یلدا

شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.

ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود. مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می‌شد.

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (دی در دین زرتشتی به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند.

مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند.

بدین‌سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می‌کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.

در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، ص ۲۵۵، از روز اول دی ماه، با عنوان «خور» نیز یاد شده‌است و در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده‌ است. در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده‌ است:

  • «یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است».

سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد.

روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود.

فردوسی به استناد منابع خود، یلدا و خور روز، را به هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران (کیانیان که از سیستان پارس برخاسته بودند) نسبت داده و در این زمینه از جمله گفته است:

که ما را ز دین بهی ننگ نیست     به گیتی، به از دین هوشنگ نیست
همه راه داد است و آیین مهر       نظر کردن اندر شمار سپهر

شب چله:

چهل روز از زمستان که آغاز آن برابر است با اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرنگی، و پایانش برابر است با شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرنگی که به آن چله بزرگ زمستان گویند.

در ایران مرکزی چله بزرگ زمستان از آغاز زمستان که برابر است با آغاز دی ماه شروع می شود و مدت آن چهل روز است. و چله کوچک زمستان از شب دهم بهمن ماه تا پایان بهمن ماه که مدت آن بیست روز است.

چله بزرگ:

چهل روز از موسم زمستان که آغاز آن مطابق اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرانسوی و پایانش شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرانسوی است.

چله کوچک:

بیست روز از فصل زمستان که آغاز آن از هفدهم بهمن ماه جلالی شروع می شود و در پنجم اسفند ماه پایان می یابد. چله زمستان همان چله بزرگ است و گاه در تداول عامه کنایه از سرمای سخت باشد: چله زمستون.

شب یلدا در داورزن به روایت تصویر

 

https://telegram.me/davarzannews

https://telegram.me/davarzannews

دریافت هزار و ۷۵ تن قیر رایگان در داورزن و سبزوار

 

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای سبزوار گفت: از ۱۸ هزار تن قیر رایگان تخصیص یافته به اداره کل راهداری خراسان رضوی، یک هزار و ۷۵ تن آن به منظور مرمت و ساماندهی راههای آسفالته شهرستانهای سبزوار و داورزن دریافت شد.

مهدی رحمتی افزود: با دریافت این مقدار قیر، ۵۵ کیلومتر از محورهای این دو شهرستان در ۹ ماه گذشته با هزینه ۱۵ میلیارد ریال لکه گیری، مرمت و روکش آسفالت شده است.
وی اظهار کرد: لکه گیری هندسی و روکش آسفالت باند جنوبی سبزوار- نیشابور به طول ۲۰ کیلومتر و همچنین لکه گیری و روکش آسفالت محور ترانزیتی سبزوار – بردسکن به طول ۲۵ کیلومتر از مهمترین اقدامات صورت گرفته در زمینه روکش آسفالت محورهای این حوزه استحفاظی بوده است.
رحمتی با اشاره به وضعیت نامناسب رویه آسفالت محورهای سبزوار – قوچان و باند شمالی محور سبزوار – نیشابور افزود: مرمت و روکش آسفالت این محورها با تامین اعتبار و همچنین تامین قیر مورد نیاز عملیاتی می شود.
طول راههای شهرستان سبزوار یکهزار و پانصد کیلومتر است که شامل ۸۵ کیلومتر بزرگراه، ۵۳ کیلومتر راه اصلی، ۱۸۰ کیلومتر راه فرعی است و طول راههای آسفالته این شهرستان ۵۰۰ کیلومتر، راههای شوسه و دسترسی ۷۳ کیلومتر و مجموع طول راههای همسنگ شهری و روستایی مجموعاً ۲۳۰۰ کیلومتر است./ایرنا

 

دوره پیش دبستانی بزرگ‌ترین مشکلات آموزشی را دارد

 

رئیس آموزش و پرورش داورزن گفت: دوره پیش دبستانی بزرگ‌ترین مشکلات آموزشی را دارد.

به گزارش خبرگزاری داورزن، ابراهیم رامشینی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش وپرورش این شهرستان در جمع اعضای این شورا اظهار داشت: در مدارس پژوهش محور، همه عناصر از معلم و دانش‌آموز درگیری پژوهش و یادگیری می‌شوند.

وی افزود: انتقال دانش به تنهایی نمی‌تواند در دانش‌آموزان تغییر رفتار ایجاد کند، بلکه تحقیق و پژوهش است که روند تغییرات یادگیری و آموزش را بسیار بالا می‌برد.

رئیس آموزش و پرورش داورزن با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تاکنون فردگرایی را آموزش داده است، بیان کرد: آموزش و پرورش قبل از این ارزیابی، صفر تا صد فردگرایی را آموزش داده که این رویه اکنون تغییر کرده، همه به رفتارها و آموزش‌های گروهی و کار تیمی روی آورده‌اند.

رامشینی اضافه کرد: هرچند هنوز والدین در مقطع ابتدایی به راحتی با ارزیابی توصیفی کنار نیامده‌اند، اما والدین نباید گذشته را با زمان حال مورد قضاوت قرار دهند و همه می‌دانند که دانش‌آموزان متفاوت‌تر از گذشته هستند.

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آموزشی را در دوره پیش دبستانی عنوان کرد و افزود: موازی‌کاری بین آموزش و پرورش و بهزیستی در سطح کلان سبب شده، کودکان ما در دوره پیش دبستانی، ۹ جلد کتاب را آموزش ببینند که حجم سنگینی بر دوش آنها تحمیل می‌شود که امیدوارم این معضل هرچه سریع‌تر با تدابیر مدیران دو سازمان برطرف شود.

فرماندار داورزن نیز در این جلسه با اشاره به ایجاد محیط شاد در مدارس، اظهار داشت: بررسی آسیب‌های اجتماعی و ایجاد محیط بانشاط برای دانش آموزان می‌تواند کمک فراوانی به یادگیری آنها کند.

رضا فلاحی ادامه داد: برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در یک روز بدون کتاب و دفتر، نقطه عطفی برای جذب بیشتر دانش‌آموزان به مدرسه و یادگیری است که باید درست و هدفمند برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: باورهای دینی و اعتقادی نقش بسزایی در نشاط اجتماعی دارد که داشتن احساس رضایت در روح و روان انسان خود رسیدن به یک نشاط سالم است.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه از حسین خدایی مسئول پژوهش سرای دکتر شریعتی داورزن برای کسب مقام دوم پژوهش‌سرای خراسان رضوی تقدیر شد.انتهای پیام/

https://telegram.me/davarzannews

فرماندار داورزن:استفاده از آب شرب در نهالدان داورزن بزودی

فرماندار داورزن از اجرای پروژه آبرسانی به روستای نهالدان در این شهرستان خبر داد

 

رضا فلاحی در گفتگو با خبرگزاری فارس در داورزن گفت:روستای نهالدان از جمله روستاهایی است که در شهرستان نیازمند آب شرب لوله کشی بود و از ابتدای ماه جاری اجرای طرح آبرسانی آغاز شده است.

 

وی افزود:این پروژه با طول خط ۷٫۵کیلومتر و شبکه توزیع ۴٫۵ کیلومتر با اعتبار بالغ بر ۱۴میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال احداث است.

فلاحی گفت:طرح لوله کشی و انتقال آب شرب از  مجتمع ابرسانی بیزه ومزینان تامین می شود و برای روستای نهالدان دو مخزن به حجم ۳۰۰مترمکعب و یک ایستگاه پمپاژ در حال اجراست.

 

وی ابراز داشت:پس از بازدید های به عمل آمده از آغاز اجرای طرح تاکنون ۸۵درصد با پیشرفت فیزیکی روبرو بوده است و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد بهره برداری این طرح باشیم.

 

روستای نهالدان با ۱۵۶ خانوار جمعیت در شمال مرکز شهرستان داورزن واقع ، که محصول انار آن از ویژگی خاصی برخوردار است.

 

لابی های صهیونیستی در ارکان تصمیم گیری آمریکا نفوذدارند

امام جمعه داورزن؛

لابی های صهیونیستی در ارکان تصمیم گیری آمریکا نفوذدارند

به گزارش خبرنگار خراسان رضوی  از داورزن،امام جمعه  داورزن در خطبه نماز جمعه که در محل مصلی موقت شهرستان برگزار شد با اشاره به تصمیم اخیر رئیس جمهور امریکا اظهار داشت:مبنای کردار و گفتار امریکا نشان دهنده نفوذ لابی های صهیونیستی در ارکان تصمیم گیری آمریکا ست.

حجت الاسلام جواد علیزاده افزود:مخالفت جهانی دولت ها وملتها نشان می دهد دولت ها بایکجانبه گرایی آمریکا مخالفند.

وی ادامه داد:اقدامات امریکا  بعد از ۴۰سال مذاکره به همه ما می فهماند که مذاکره بادشمن هیچ نتیجه ای ندارد و در برجام هم این مسئله را مشاهده می کنیم و این درس بزرگی است تا مردم ما وبه ویژه مسئولان در ادامه با این مذاکرات تجدید نظر کنند و بدانیم که مذاکره با دشمن جواب نمی دهد.

تقویت نیروی درونی راه مبارزه با دشمنان

وی در پاسخ به این سوال که  چه باید کرد؟ گفت: قرآن کریم پاسخ روشنی دادمی دهد که اعدوا لهم مستطعتم من قوه….باید خود را تقویت کنیم به نیروهای درونی خود تکیه کنیم و نیروهای مسلح خود را قدرتمند نماییم و این کاری است که حتی دشمنان برای نیروی مسلح خود انجام می دهند  که در سخنان رئیس جمهور امریکا نیز مشهود است که بعد از امضای بودجه نظامی ۷۰۰میلیارد دلاری گفت:تاریخ به ما آموخته است که اگر توان دفاعی خود را تضعیف کنید.تجاوز وتهاجم را به سوی خود دعوت کرده اید.

تاثیر مهم وحدت حوزه و دانشگاه

خطیب جمعه داورزن به مناسبت روز وحدت حوزه ودانشگاه ابراز داشت: اگر این دونهاد خوب کار کنند این جامعه هم دینش وهم دنیایش آباد خواهد بود.

وی افزود: جایگاه دانشگاه در جامعه  مهم وتاثیر گذار وآینده مدیریت اجرایی کشور بدست دانشگاه است لذا دشمن برنامه های گسترده ای برای دانشگاه داردباید تلاش کرد این قشر مهم به هم نزدیک شوند آنچه حوزه از دانشگاه می تواند استفاده کند،تخصص گرایی وتاسیس رشته های گوناگون،آینده نگری همراه با طرح وبرنامه،متون درسی منظم ومشخص است.

وی ادامه داد:آن چه دانشگاه ازحوزه می تواند بیاموزد:احساس وظیفه کردن در درس خواندن در حوزه ،کسب اخلاص،صفا،ایثار ومعنویت است.

علیزاده احترام به نسبت های اصیل وارزشمند این وحدت را شامل  برکاتی شمرد و افزود: آگاهی حوزه از جدیدترین پیشرفته های علمی، شکست نقشه های دشمنان،سازندگی ورفع نیازهای جامعه برکاتی است که از استحکام این وحدت خواهد بود.

از صفات بارز عبادالرحمن حاضرنشدن در مجلس آلوده است

امام جمعه داورزن در ادامه به صفات بارز عبادالرحمن اشاره کرد و گفت:عبادالرحمن در مجالس آلوده حاضر نمی شوند که نه تنها انجام گناه بلکه شرکت در جلسه گناه هم حرام است وشرکت در جلسه حرام در روح انسان اثر منفی می گذارد و حاضر نشدن در مجلس گناه وبی اعتنایی به گناهکاران نوعی نهی از منکر است.

وی افزود:عبادالرحمن شهادت باطل ودروغ برعلیه کسی نمی دهند و می داند شهادت مؤمن باید از روی عدالت وحقیقت باشد نه خرده حساب شخصی بادیگران یا مسائل دیگر، بلکه خودش دیده و با اطلاع باشد تا شهادت او دقیق باشد نه اخبار دیگران.

وی ادامه داد:عبادالرحمن اهل غنا وموسیقی حرام ولهو ولعب نیستند پس شایسته است مؤمن اجتناب کند تا قلب او مزرعه شیطان نشود وبه جای آموزش موسیقی وغنا به فرزندانمان ونوجوانان آیات الهی را بیاموزیم که سفارش اهل بیت(علیه السلام) است که سبب نورانی دل آنان شود.

 

 


Fatal error: Call to undefined function getPostViews() in /home/davarzan/public_html/wp-content/themes/SilverOrchid/archive.php on line 41