Archive for: مرداد ۱۳۹۵

روز جهانی مساجد به تاریخ ۳۱ مرداد ماه؟

فلسفه نامگذاری روز جهانی مساجد به تاریخ ۳۱ مرداد ماه؟

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، روزجهانی مسجد از سی و یکم مرداد ماه برابر با ۲۱ اوت، همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل، برگزار می شود. در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آن ها به عنوان مکان های مقدس، در گرامی داشت این روز تلاش کنند.
اهداف نام گذاری روز جهانی مسجد
هدف از نام گذاری روزی به نام روز جهانی مسجد، ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مسجد، مرور وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.
هم چنین در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد.
خانه های پرواز
با بررسی آیات قرآن، در می یابیم که نگاه قرآن به مکان مقدسی چون مسجد، نگاهی ژرف و شکوهمند است؛ چرا که خداوند، مساجد را مکان هایی برای اوج گرفتن و رسیدن به قله قرب الاهی می داند و به ره پویان وصال، مکانی چون مسجد را معرفی می کند تا از آن به عنوان مکان پرواز به سوی دوست استفاده کنند. در آیه ۳۶ سوره نور چنین آمده است: «در خانه هایی (مانند مساجد) خداوند رخصت داده که آن جا بلندی یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند».
مساجد از آنِ خدایند
«مساجد مخصوص و از آن خدایند، پس نباید با خدا کسی را پرستش کنید».
براساس این آیه شریفه، صاحب اصلی مسجد، خداوند است که در آن جا میزبان بندگان مؤمنی است که برای بندگی او می آیند و طبیعی است که چنین خانه هایی باید بزرگ ترین پایگاه توحید و یگانه پرستی در جامعه اسلامی باشند. امام صادق علیه السلام درباره شأن نزول آیه ذکر شده، فرمودند: «چون یهود و نصاری، هنگام حضور در معبدهای خود، به خدای متعال شرک می آوردند، خداوند به پیامبرش امر کرد که در مساجد، خدا را به یگانگی یاد کرده و او را پرستش کنند».
نخستین نهاد اجتماعی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از هجرت و ورود به شهر مدینه، در نخستین گام در راستای تحقق حاکمیت خویش، اقدام به تأسیس نهادی اجتماعی ـ دینی نمود که مسجد نام داشت. پایه های حکومت اسلامی در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در این مکان بنیان نهاده و اصول و مبانی دین اسلام، از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه شد.
پیامبر با این کار خویش، ادبیات سیاسی جدیدی را پایه گذاری کرد؛ ادبیاتی که در آن حکومت کننده «امام» و حکومت شونده «امت» و مقرّ حاکمیت «مسجد» بود.
مسجد قُبا
از آن جا که یکتاپرستی در سرلوحه برنامه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرارداشت، آن حضرت لازم دید پیش از هر کاری، دست به ساختن مکانی برای پرستش و بندگی بزند تا مسلمانان در آن جا، در مواقع نماز به ذکر خدا و یاد حق بپردازند. لازم بود ایشان مرکزی به وجود آورد که اعضای امت اسلامی، افزون بر حضور روزانه در نمازهای جماعت، در هر هفته در روز معینی، در آن جا دور هم گرد آیند و در مصالح اسلام و مسلمانان به مشورت بپردازند و علاوه بر اجتماع روزانه، در هر سال مسلمانان در آن جا دوبار نمازعید بگذارند. بر این اساس، در محله «قبا»، مسجدی به همین نام ساخته شد و سال به سال بر وسعت آن افزوده گردید. هم چنین در کنار مسجد، سرپناهی برای بینوایان و مهاجران تهی دست ساخته شد.
یادی از اولین مسجد در قرآن
با توصیفی که خداوند بزرگ از اولین مسجد ساخته شده در اسلام کرده، به خوبی می توان جایگاه والای آن را فهمید؛ آن جا که فرمود: «همان مسجد که بنیانش از اول بر پایه پارسایی محکم بنا گردیده، سزاوارتر است بر این که در آن اقامه نماز کنی که در آن مسجد، مردان پاکی که مشتاق پاکسازی خود هستند، در می آیند و خدا، مردان پاک مهذب را دوست می دارد». به نظر بیشتر مفسران، این آیه، درباره مسجد قبا، اولین مسجد بنا شده در اسلام نازل شده است.
علت بزرگداشت مسجد
در فرهنگ اسلامی، احترام زیادی برای مسجد بیان شده و همگان را به تکریم وبزرگداشت این مکان و پاکیزه نگه داشتن آن توصیه کرده اند. در پاسخ به علت این بزرگداشت به این روایت زیبا توجه می کنیم: ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام علت تعظیم مساجد را پرسیدم، فرمودند: «به این دلیل به تعظیم مساجد امر شده که آن ها خانه های خدا در زمین اند». در این باره، روایت دیگری از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بیان شده که حضرت فرمودند: «خداوند تبارک و تعالی فرموده است: مساجد خانه های من در زمین به شمار می آیند؛ آن ها برای اهل آسمان می درخشند، همان طور که ستارگان برای اهل زمین درخشش دارند».
سیره پیامبر در تکریم مساجد
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در گفتار و کردار خویش، مسلمانان را به بزرگداشت و احترام مساجد رهنمون می شدند. در این باره بیان شده که رسم رسول خدا صلی الله علیه و آله این بود که هر گاه از سفری برمی گشت، ابتدا به مسجد می رفت و دو رکعت نماز می خواند، سپس در آن جا می نشست و مردم به دیدنش می آمدند.
نحوه بزرگداشت مساجد
چگونگی بزرگداشت و احترام به مساجد، مسأله ای است که در روایات گوناگونی به آن برمی خوریم. در گزیده ای از این آموزه های آسمانی درباره تعظیم مساجد، کارهای زیر پیشنهاد شده است:
خوشبو کردن مساجد؛ پوشیدن لباس های نیکو برای حضور در مسجد؛ خواندن دو رکعت نماز تحیت در ابتدای ورود به مسجد؛ باقی ماندن در مسجد پس از شنیدن صدای اذان؛ رعایت بهداشت مسجد؛ نخوابیدن در مسجد؛ محل داد و ستد قرار ندادن مساجد؛ پرهیز از خواندن شعرهای دنیایی؛ توجه به روشنایی مساجد و هر کاری که باعث رونق و آبادانی مسجد می گردد.
رفتن به مساجد
تعالیم دینی، ما را برای رفتن به مساجد تشویق کرده اند و با این برنامه، تمامی مؤمنان را برای بهره مندی اصلی، یعنی خدایی شدن و قرب الاهی راهنمایی کرده اند. در پاره ای از این تشویق ها می خوانیم:
کسی که به ندای مؤذن پاسخ دهد، کفاره گناهان اوست و رفتن به مسجد، اطاعت خدا و رسول است.
خدا به چیزی عبادت نشده است که بهتر از سکوت، و رفتن به خانه او باشد.
از شمار چیزهایی که خداوند به سبب آن گناهان را محو می کند، زیاد رفتن به مساجد است.
کسی که وضو بگیرد و به سوی مسجد برود، به هر قدمی که برمی دارد، پاداشی برای او نوشته شده، گناهی از او محو گردیده و یک درجه بالاتر برده می شود.
مساجد بازار آخرت اند؛ هر کس به آن ها وارد شود، مهمان خداست. پذیرایی او آمرزش، و هدیه او کرامت است.
به سوی خدا بگریزید…
امام عابدان، حضرت سجاد علیه السلام در تفسیر آیه ۵۰ سوره ذاریات که می فرماید: «پس به سوی خدا بگریزید…»، خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند: «معنای این سخن خداوند متعال این است که به سوی خانه خدا حج بگزارید. ای فرزندم! کعبه خانه خداست، هر کس حج خانه خدا را به جا آورد، به سوی او روی آورده است و مساجد، خانه های خدا هستند، هر کس به سوی آن ها برود، به سوی خدا رفته و به ذات حق توجه کرده است».
غریب دنیایی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در جمعی فرمودند: «چهار چیز غریب دنیایند: ۱. قرآنی که در قلب ستمگری باشد؛ ۲. مسجدی که درمیان مردمی باشد که در آن نماز نمی خوانند؛ ۳. قرآنی در خانه ای باشد که قرائت نمی شود؛ ۴. مرد صالحی که در میان مردمان بدی باشد». هم چنین جابربن عبداللّه انصاری، از پیامبر روایت می کند که فرمود: «روز قیامت سه چیز می آیند و به خدای متعال شکایت می کنند: قرآن، مسجد و عترت پیامبر صلی الله علیه و آله ؛… مسجد می گوید: خدایا! مرا تعطیل و ضایع کردند».
مسجد برتر از بهشت
امام علی علیه السلام در یکی از سخنان گهربار خویش، در بیان اهمیت مسجد فرمودند: «نشستن در مسجد برای من بهتر است از نشستن در بهشت؛ زیرا در بهشت خشنودی خودم و در مسجد خشنودی پروردگارم در پی است». بر این اساس، سفارش شده که در مساجد، مؤمنان جز به ذکر خدا و عبادت، به امر دیگری نپردازند؛ زیرا «کسی که درمسجد بنشیند، با خدای خود نشسته است، از این رو حق این است که جز سخن خیر نگوید».
همسایگان مسجد
بهره مند شدن ازنعمت، حقوقی نیز به دنبال دارد. در آموزه های دینی، برای آنان که از نعمت همجواری و همسایگی با خانه خدا، مسجد برخوردارند، وظایف سنگین تری بیان گردیده است. در روایتی، همسایگان مسجد، چهل خانه از چهار طرف مسجد ذکر شده است. یکی از وظایف همسایگان مساجد، حضور دائمی آنان در این مکان مقدس است. امام باقر علیه السلام فرمودند: «نماز همسایگان مسجد، در صورتی که به مسجد حاضر نشوند، کامل نیست، مگر این که شخص مریض یا گرفتار باشد».
مساجد، مهد هنر معماری اسلامی
بر اساس پژوهش های کارشناسان، طرح بنای اولین مسجددر اسلام، منحصر به فرد بوده و هیچ نشانی از تقلید از بناها و ساختمان های دیگر و حتی عبادت گاه های سایر ادیان در آن مشاهده نمی شود. معماری ساده و بی آلایش مساجد در صدر اسلام که با روح اسلامی نیز مطابقت داشت، به تدریج جای خود را به سبک های جدیدتر معماری داد. هنرمندان اسلامی، همپای فراگیری سایر دانش ها از فرهنگ های دیگر، در معماری نیز پیشرفت هایی داشته اند و کوشیده اند طرح هایی را در مسجد اجرا کنند که در راه تقویت معنویت وافزایش حضور قلب مؤمنان به هنگام حضور در مسجد و سوق دادن آن ها به سوی مبدأ هستی، موثر باشد. انحنای در و ایوان مساجد، خمیدگی پیشانی محراب و سقف مساجد که نمادی از روح تعبد و تسلیم و رکوع بنده در برابر خالق است، نمونه ای از نگاه دینی معمار اسلامی است.
کارکرد دینی و تبلیغی مساجد
مساجد، در درجه اول نهادهای دینی جامعه اسلامی به شمار می آیند که شعائر دینی و آداب مذهبی در آن اقامه شده و دین خدا به صورت دائمی در آنجا از سوی پیروان به نمایش گذاشته می شود.
افزون بر آن، تبلیغ دین، ایراد خطبه های تبلیغی و نیز ابلاغ احکام مهم دین، یکی دیگر از کارکردهای مساجد است. به گواهی تاریخ، پیامبر صلی الله علیه و آله از منبر برای انتشار و ابلاغ فرمان های مهم، مانند اعلام حکم حرمت شرابخواری، مقررات و احکام زندگی جمعی یابرای سخنرانی عمومی استفاده می کردند.
کارکرد علمی و فرهنگی مساجد
یکی از کارکردهای مسجد در صدر اسلام، ارایه آموزش های لازم به مسلمانان بود. به نقل یکی از تاریخ نگاران، در صدر اسلام مسجد تنها مرکز پرستش نبود، بلکه تمام معارف و احکام اسلامی، اعم از آموزشی و پرورشی در آنجا گفته می شد. همه گونه تعلیمات دینی و علمی، حتی امور مربوط به خواندن و نوشتن در آنجا انجام می گرفت. تا آغاز قرن چهارم اسلامی، غالبا مساجد در غیراوقات نماز حکم مدارس را داشت و بعدها مراکز آموزشی صورت خاصی به خود گرفت و بسیاری از بزرگان علم و دانش، دانش آموختگان حلقه تدریس هایی هستند که در مساجد برگزار می شد.
جلسات آموزشی در زمان پیامبر، در مسجد «مدینه»، به قدری جالب بودکه نمایندگان غیرمسلمان، از دیدن این منظره سخت تکان خوردند و از کوشش مسلمانان در فرا گرفتن احکام ومعارف، انگشت تعجب به دندان گرفتند.
اهتمام پیامبر به آموزش مسلمانان در مساجد
پیامبر گرامی اسلام، برای ایجاد بستر فرهنگی مناسب و تقویت بنیه علمی مسلمانان، به آموزش آن ها در مساجد پرداخت و با کوشش فراوان و نیز ایجاد فضای معنوی، مردم را برای یادگیری ترغیب فرمود. آن حضرت در جمله ای خطاب به مردم مدینه فرمود: «هر کس به مسجد من بیاید و هدفی جز فراگیری دانش یا آموختن به دیگری نداشته باشد، بسان مجاهدی است که در راه خدا به جهاد می پردازد».
نیز از ده نفر از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است که: ما در مسجد قُبا درس می خواندیم، چون پیامبر بیرون می رفت فرمود: «آنچه می خواهید بدانید، فرا گیرید، ولی خداوند شما را جز در به کار بستن آنچه فرا گرفته اید، پاداش نمی دهد».
کارکرد حقوقی و قضایی مساجد
یکی از برنامه های پیامبر در مساجد، رسیدگی به امور قضایی بود. مسجد در آن روزگار، یک دادگستری به تمام معنا بود که عموم کارهای دادخواهی در آنجا صورت می پذیرفت. حتی پیامبر در مسجد، قوانین حقوقی وضع کردند و برای مسجد و منبر، شأن ویژه حقوقی قائل شدند که از جمله آنها، مراسم سوگند خوردن بود. پیامبر، مراسم سوگند خوردن را کنار منبر معمول ساختند و فرمودند: «هر کس کنار منبرم دروغ گوید، هر چند برای یک چوبه مسواک باشد، جایگاهش در آتش خواهد بود».
کارکرد اجتماعی مساجد
مساجد در زمان پیامبر اسلام، سهم به سزایی در ایجاد عدالت اجتماعی و شکسته شدن نظام های طبقاتی و اخلاق اشرافی گری و مرزبند ی های کاذب خون و نسب و ثروت داشت و سبب جایگزین شدن فرهنگ برابری و برادری در محیط مساجد شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز هر گاه در مسجد با مؤمنان نشست و برخاست داشتند، این امر را به دقت رعایت می فرمودند و حتی درنگاه کردن نیز مساواتی را برای همه قائل بودند.
کارکرد اجتماعی دیگر مسجد، در کلامی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمودند: «مسکینان وفقیران در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد منزل می گزیدند». افزون بر این، مساجد پناهگاه غریبان و در راه ماندگان بود، به طوری که هرگاه فرد تازه واردی داخل یکی از شهرهای اسلامی می شد و یکی را نمی شناخت، یکسره به سراغ مسجد آن شهر می رفت.
کارکرد سیاسی مساجد
در کنار کارکرد دینی، وسیع ترین کارکرد مساجد در صدر اسلام، کارکرد سیاسی آنها بود، به طوری که مسجد رسما یک نهاد سیاسی در جامعه به شمار می رفت. صدور فرمان های حکومتی، اعلام برنامه های حکومت، پذیرش سفیران کشورها و اقوام دیگر، انتشار و ابلاغ اخبار مهمی چون اخبار جنگ، برپایی محافل مشورتی، بیعت کردن، انتصاب کارگزاران و سفیران و نیز استیضاح کارگزاران، از کارکردهای سیاسی مهم آن زمان بود که همگی در مسجد صورت می گرفت. شواهد تاریخی بیانگر این است که در صدر اسلام، مسجد به عنوان نهادی حکومتی تلقی می شد. از این رو، یک فرد واحد، هم زمامدار بود و هم مدیر اجرایی، و یک ساختمان، هم مسجد بود و هم مرکز اصلی مسایل دینی و سیاسی.
مسجد در کلام معمار فقید انقلاب
این مساجد، سنگرهای اسلام است.
مسجدها را محکم نگه دارید و پر جمعیت کنید.
مراکزی که مراکز بسط حقیقت است، بسط فقه اسلام است و آن مساجد است، این ها را خالی نگذارید، این یک توطئه است که می خواهند مسجدها را کم کم خالی کنند.
مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد. این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند. این طور نباشد که خیال کنند حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.
آن هایی که می خواهند نقشه بکشند و شما را دور کنند از مساجد، دور کنند از مراکز تعلیم و تربیت، آن ها دشمن های شما هستند.
مسجد، مرکز اجتماع سیاسی است.
مسجدها را خالی نکنید، تکلیف است امروز.
حفظ مساجد، امروز جزء اموری است که اسلام به او بسته است.
نهضت را، از راه مساجد ـ که دژهای محکم اسلام اند ـ زنده نگه دارند.
مسجد در سخنان مقام معظم رهبری
مساجد، پایگاه های محکم انقلابند.
قیام مردمی برای پیروزی انقلاب، از مساجد آغاز گردید.
خدمت به مساجد، باید کاری همگانی و مردمی شمرده شود.
سنت بسیار با برکت اجتماع در مساجد را، باید هم چنان نگاه داشت. جوان ها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند و به مساجد رو کنند.
در دانشگاه ها و دیگر مراکز انسانی انبوه، مسجد می تواند جایگاه امن و صفا باشد و امام جماعت، غمگساری و راهنمایی و همدلی را در کنار اقامه نماز، در آن محیط رحمت و هدایت الاهی به نمازگزاران هدیه کند. مجامع دانش آموزی در آن صورت، جذاب ترین مرکز تجمع خود را مسجد، دانشگاه و مدرسه خواهند یافت و پایگاه تقوا، پایگاه فعالیت جوانان خواهد شد.
نگارنده: ابراهیم اخوی

بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در کشور از بیماری فشار خون رنج می برند 

معاون وزیر بهداشت:

بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در کشور از بیماری فشار خون رنج می برند

 معاون وزیر بهداشت و درمان  روز شنبه در حاشیه بازدید از درمان بستر داورزن و درمانگاه مزینان گفت : مصرف  دخانیات  از مهمترین دلایل روشن  بیماری های مختلف از جمله سرطان  و فشار خون بالا است که  در کشورما است.

دکتر علی اکبر سیاری با بیان اینکه کاهش مصرف دخانیات نیاز جدی به فرهنگ سازی دارد، افزود: یکی از  مهمترین برنامه های وزارت بهداشت، جمع آوری قلیان از مراکز عمومی است که به اجرا درآمده است.

 سیاری  با اشاره بر اینکه  استعمال قلیان در مراکز عمومی بین راهی مانند رستوران های سنتی نیز ممنوع است  بیان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی موظف به برنامه ریزی برای اجرای این طرح هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از عوامل بیماری زا در کشور است یاد آور شد: سرانه مصرف نمک در کشور بین ۱۰ تا ۱۲ گرم است که این میزان باید به سه تا پنج گرم کاهش یابد.

وی  ادامه داد : بیش از ۱۰ میلیون نفر در کشور از بیماری فشار خون رنج می برند که در اثر آن سالانه ۸۳ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

وی با تصریح بر اینکه طبق  آمارهای موجود  ۵۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون، از بیماری خود بی خبرند افزود :  افرادی هستند که از مبتلا بودن به بیماری فشار خون خود یا اطرفیان  بی خبر هستند و  زمانی متوجه آن می شوند که در معرض خطر قرار دارند و این افراد نیازمند هستند که قبل از مواجه شد با بیماری مطلع گردند و این راه می تواند با کلاس های آموزشی سیار بین شهری و روستایی که با این کار آموزش های لازم را در بین مردم رواج و گسترش می دهند آنهارا از این بیماری رهایی دهند.

وی کم تحرکی را از مهمترین عوامل بروز بیماری ها دانست و اشاره کرد: باید با کمک شهرداری ها و دستگاه های اجرایی به گونه ای برنامه ریزی و فرهنگسازی شود که هر ایرانی روزانه بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به ورزش و نرمش بپردازد تا از بروز بیماری های غیرواگیر ناشی از کم تحرکی جلوگیری می شود.

گفتنی است :دکتر سیاری با هیئت همراه از مرکز درمان بستر داورزن و مرکز درمانی شهدای مزینان و خانه زادگاه دکتر شریعتی در کاهک دیدن کردند.

IMG_20160821_073623 IMG_20160821_073617 IMG_20160821_073542 IMG_20160821_073538

 

 

عضویت در رسانه شهرستان داورزن

@davarzannews

اسلام امریکایی،،اسلام التقاطی و سکولار است

اسلام امریکایی،اسلام التقاطی و سکولار است

امام جمعه داورزن در خطبه های نماز جمعه در محل مصلی موقت شهرستان با اشاره به اینکه برخی به دنبال اسلام امریکایی هستند اظهار داشت:بسیاری تلاش دارند اسلام  ما را ترکیه ای و آتاتورکی و رضاخانی کنند وهمانطور که اسلام را در کشورهای مختلف به التقاط کشانده اند ، مارا هم گرفتار کنند .

حجت الاسلام محمود مداحی در  توضیح اسلام آمریکائی افزود:ملت مسلمان ایران اکثرا دنبال اسلام ناب محمدی وعلوی و فاطمی و مهدوی هستند و آنان که نیمی از اسلام می گیرند  ونیمی از غیراسلام بدانند  این نوع اسلام ،اسلام التقاطی، اسلام سکولار واسلام آمریکائی است.

وی گفت:این نمی شودکه  هم نمازرا خواند وهم رشوه گرفت،هم برای امام حسین ع روضه خوانی کرد،هم به کنار دریا های امارات و تایلند و… رفت و برخی این گونه عمل می کنند و هم حرم می روند وهم بدترین حجاب را دارند ، یا بی حجاب می شوند، هم صبح های جمعه در دعای ندبه یابن الحسن می گویند ،هم شبهای جمعه در عروسی مختلط زن ومرد وپارتی ها شرکت می کنند.

وی در ادامه با حمایت از مواضع صریح وشفاف حضرت ایه الله سید احمد علم الهدی ،نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی وامام جمعه معزز مشهد مقدس را درمورد اجرا نشدن کنسرت موسیقی در شهر مقدس مشهد اظهارکرد: اولاً در نظام جمهوری اسلامی باید به دردهای اصلی رسیدگی کرد وکنسرت راه درمان نیست ،ثانیاً مشهد مقدس به خاطر امام رضا ع رشد وتوسعه یافته است وباید قداست وکرامت  آن محفوظ بماند.

وی ادامه داد: آیه الله علم الهدی ، فقیهی  مجتهد ،صاحب نظر ،  انقلابی ،مطیع مقام معظم رهبری است ونظر او ، باید مورد احترام مسؤولان قرار بگیرد و همچنین  خندوانه مراسم شادی است که دیگر نیازی به این کنسرت ها که درآن خطاهای فرهنگی زیاد است ،نیست.بنابراین امام جمعه ونماز گزاران حمایت همه جانبه خود را از حضرت ایه الله علم الهدی در برگزار نگردیدن کنسرت موسیقی در مشهد الرضا اعلام می کنیم.

مساجد ،پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان

خطیب جمعه داورزن به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مسجد ابراز داشت:۲۱ اگوست برابر با ۳۱ مرداد بنابر درخواست جمهوری اسلامی ایران از سوی  کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد. وسالانه از۳۱ مرداد تا ۵  شهریور برنامه هایی برای تکریم ،تجلیل مساجد و مسجدی ها به اجرا در می آید. مسجد ،پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نماز گزاران به خوبی  بیانگر هماهنگی  است ،که حضور در مسجد فراهم می آورد.

مسئول امور مساجد شهرستان داورزن در ادامه گفت:پیامبر گرامی اسلام ،  پایه گذار اولین مسجد (قبا است) که علاوه بر عهده دار بودن نقش روحانی و معنوی ، کانون فعالیت های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می رفت و مساجد باید خادمی دلسوز ، هیأت امنایی فعال و خداجو و روحانی آگاه و بصیر جهت امامت نماز حضور داشته باشند تا مساجد رونق یابند.

آغاز رسمی اتش بس

وی آغاز رسمی آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران وعراق ،پایان جنگ ۸ ساله تحمیلی استکبار بر ایران اسلامی در سال ۶۷ را یادآورشد و گفت: به درخواست دبیرکل سازمان ملل ،خاویر پرز دکوئه یار ، درتمام طول مرزهای دوکشور مقررات آتش بس  به اجرا درآمد و ۱۳۰۰نفر از نظامیان پاسدار صلح سازمان ملل ،مأمور نظارت بر ان گردیدند وعراق به عنوان متجاوز شناخته شد.

وی افزود: صدام خبیث و ملعون با حمله به ایران اسلامی و تحمیل ۸ سال جنگ ،اگرچه تا حدودی توانست اغراض واهداف ضد انسانی و ضد اسلامی اربابانش (آمریکا-انگلیس و…) را برآورده کند از جمله گرفتن  بهترین نیروهای انسانی  که از سرمایه های اصلی انقلاب برای دوره های بعد محسوب می شدند اما در مجموع  علی رغم  شایعه پراکنی افرادی غیر متعهد(خارجی وداخلی) جنگ برای ما دست آوردها وبرکات بسیار زیادی داشت که چه بسا،درغیر آن شرایط ، به این برکات نمی رسیدیم.

کودتای ۲۸ مرداد کودتای ننگین و سیاه تاریخ ایران

امام جمعه داورزن با یاداوری کودتای  ۲۸ مرداد۱۳۳۲ ش ابراز داشت: ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ش ،کودتای ننگین وسیاهی که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد.

وی گفت: روز ۳۰ تیر۱۳۳۲، قیام مردم به رهبری آیه الله کاشانی  برای نهضت نفت بود که موجب روی کار آمدن دکتر مصدق شد ،مصدق در صدد افزایش  اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد وبنای اختلاف با آیه الله کاشانی را گذاشت که نتیجه  این اختلاف  ،کودتای ۲۸ مرداد وخیانت به ملت بود.

وی ادامه داد:طرح کودتا توسط انگلیس پس از قطع شدن دست او از صنعت نفت ایران بود وبا همکاری آمریکا صورت گرفت ودر ۲۸ مرداد از سردرگمی ،انفعال ،بی برنامگی دولت مصدق استفاده شد و با کمک اراذل ،اوباش ،چاقو کشان و فواحش تهران به خیابان ها آمدند ودرعصر همان روز ،کار دولت مصدق را پایان دادند و مصدق و چند وزیر او ،خود را تسلیم کودتاچیان نمودند وسرلشکر فضل الله زاهدی به نخست وزیری کودتا منصوب شد و محمد رضا پهلوی پس از سه روز به ایران بازگشت وحکومت غاصبانه را ادامه داد.

وی گفت: کودتا نمونه ای دیگر از تلاش های استعمار خارجی و به کمک استبداد داخلی ، برای محروم ساختن ملت و کشور ایران از ۳ مؤلفه الهام گرفته از آموزه های اسلامی ،یعنی ،استقلال ،آزادی و کرامت انسانی است و اینک ملت ما از این تجربه سنگین و تلخ۲۸ مرداد عبرت می گیرد واجازه هیچ گونه نفوذ و سلطه و کودتائی علیه انقلاب اسلامی را نمی پذیرد و کودتا ونفوذ و سلطه آمریکا رادرنطفه خفه خواهد کرد.

حرقوص بن زهیر چهره منفی و خطرناک صدر اسلام

حجت الاسلام محمود مداحی به معرفی یکی دیگر از چهره های منفی و خطرناک صدر اسلام پرداخت و گفت:حرقوص بن زهیریکی  از اصحاب رسول خدا (ص) بود ولی مبانی اعتقادی محکمی نداشت.

وی  عملکرد حرقوص را برشمرد وگفت: برخورد اهانت آمیز او با پیامبر ص ،درجریان تقسیم غنائم جنگ حنین ،گواه روشنی براین سخن است و ،همان فرد است که عمر به وی فرمان داد تا سرکشی هرمزان در خوزستان را سرکوب کند واو نیز دراین مأموریت پیروزشد.و او از جمله حمله کنندگان وشورشگران بر ضد عثمان بود .

امام جمعه داورزن درادامه پرداختن به زندگی حرقوص بن زهیر گفت: درزمان خلافت امام علی ع ، حرقوص از یاران وی بود ، اما در صفین فریفته نیرنگ عمروعاص شد ودر برابر امام علی ع ایستاد و مهره ای مؤثر در سازماندهی خوارج برای جنگ با امام ع بود.او در دشمنی با امام علی ع و کینه ورزی بر ضد ایشان ،افراط می کرد و گرچه فرماندهی نهروانیان را قبول نکرد ولی درجنگ نهروان فرمانده پیاده نظام شدو امام علی ع  او را در همین جنگ  به درک واصل کرد.

داورزن قطب فلفل کشور

داورزن قطب فلفل کشور

داورزن،حسین داورزنی/یکی از چاشنی های پرطرفدار برای غذاها ، فلفل و انواع آن است دسته از سبزی ها در انواع متنوع و با مزه های مختلف که دارای یک سری خواص مفید برای بدن هستند.

گیاهی با قدمت هفت هزارساله و ماده غذایی که سرشار از ویتامین C و کاروتن هاست.

گیاه شناسان اغلب معتقدند که از این گیاهان می توان برای افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوءهاضمه و …استفاده کرد.

فلفل قرمز محصولی خاص در مزارع داورزن است

فلفل قرمز از محصولات پرطرف دار و محصولی خاص در بین کشاورزان و مصرف کنندگان است، از این رو اگر نگاهی به تاریخچه کاشت این محصول بیاندازیم می بینیم که یکی از محصولات پر طرفدار در زمینه سطح زیر کشت در شهرستان داورزن بوده ، به طوری که داورزن را به قطب فلفل تبدیل کرده است.

با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و اقلیمی شهرستان و مزارع  ،فلفل قرمز با کیفیتی بسیار مرغوب در داورزن تولید می شود.

جالب است بدانید :فلفل زمان پایانی برایش تعریف نشده است و تا زمانی که سرما برآن اثر نکند همچنان باردهی دارد.

و کاشت فلفل قرمز در ابتدا با گیاه دارویی مرزه به صورت مختلط است که بعد از برداشت مرزه شرایط مزرعه برای رشد بهتر کمی و کیفی این زراعت برقرار شده و در نهایت فلفل قرمزی حاصل می شود که از نظر کیفیت رنگ و طعم زبانزد است.

شهرستان داورزن در غرب خراسان رضوی و در محور اصلی اتوبان تهران مشهد با بیشترین بافت جمعیت روستایی روبروست که اغلب شغل کشاورزی و دامپروری را پیشه کرده اند.

براساس گفته کارشناسان جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت این محصول بالغ بر ۴۰۰هکتار است هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک بار و طی کل دوره برداشت تا قبل از یخبندان و یا تا آخر آبان ۶ یا۷ چین می توان محصول را برداشت کرد و در نتیجه به طور میانگین ۴ تن فلفل خشک از هر هکتار برداشت می شود و میزان کل فلفل خشک حاصل بالغ بر ۱۶۰۰ تن است.

و اغلب افزایش و کاهش کاشت و برداشت آن در این منطقه با تغییرات آب و هوایی و وضعیت صادرات و واردات بازار فروش متغیر است طوری که برخی مواقع به دلیل واردات بی رویه و غیر کارشناسی این محصول در فصل برداشت از کشورهای خارجی متأسفانه سطح زیر کشت و تولید آن تا ۲۵ درصد کاهش می بابد و در نتیجه بازار صادرات این محصول به کشورهای همسایه چون هندوستان و کشورهای خاور میانه که در سالهای قبل انجام می شد را از این محصول گرفته است هر چند محصول وارداتی بسیار بی کیفیت می باشد ولی به هر حال با قیمت بسیار پایین به بازار عرضه می شود که باعث دلسردی کشاورزان شده و این در حالی است که هنوز مقداری فلفل کوبیده از سال قبل در انبار کارگاههای فلفل کوبی شهرستان موجود است.

فلفل خشک بدست آمده از هر ۵ تا ۶ کیلو فلفل تر است که فلفل تازه به کارخانه جات وشرکت های مواد غذایی و میادین تره بار شهرستانها و استانهای مجاور و فلفل خشک در ۴۰ کارگاه فلفل کوبی فعال در روستای بیزه داورزن به صورت پودر در آمده که علاوه بر ایجاد اشتغال باعث درآمد زایی روستاییان و کشاورزان شده وپودر فلفل نیز برای بسته بندی به کارگاههای بسته بندی شهرستانهای مجاور و استانهای تهران و اصفهان و شمال کشور ارسال می شود.

تولید تندترین فلفل قرمز داورزن خراسان رضوی

داورزن با داشتن بهترین شرایط کشت و هم چنین بیشترین فعالیت از سوی کشاورزان، تولید کننده ی اول کشور در زمینه ی محصول مرغوب و تندترین فلفل قرمز است. تندترین نوع فلفل های کشت شده در شهرستان داورزن، “چیلی” نامیده می شود که خرید و فروش مستمر آن در بازارهای عرضه، در حال پیشی گرفتن از هم نوع هندی خود است. فلفل های این تیره قبل از اینکه به مرحله ی پختگی کامل برسد برداشت می شد اما گذر زمان نشان داد که توجه به تولید این محصول و کوددهی ها و کلسیم دهی های به موقع، می تواند منجر به برداشت میوه های قابل رقابت با فلفل چیلی های هندی شود از این سو حرکت جهادی به سمت کاشت این نوع فلفل توانسته است کشاورزان داورزن را از موفق ترین تولید کنندگان ملی در کشت تندترین نوع فلفل چیلی ها گرداند.

وضعیت نابسامان فروش فلفل

به سراغ فلفل کاران رفتیم تا از دغدغه هایشان برایمان بگویند:

کشاورزن جوان داورزنی به خبرنگار خراسان گفت:تولید فلفل قرمز ، نیازمند بهبود وضعیت فروش برای دلگرمی کشاورزان می باشد. ابوذر باقری کیا افزود:این در حالیست که به دلیل عدم دسترسی آسان کشاورزان به خریداران عمده ی سایر شهرها، مجبور به عرضه ی محصولاتشان با قیمت های بسیار پایین می شوند. مهدی کربلایی با اشاره به وضعیت خشک کردن فلفل گفت: به دلیل کمبود امکانات خشک نمودن در سطح شهر، امکان انبار کردن طولانی مدت فلفل های تولیدی توسط کشاورزان وجود ندارد و این امر باعث می شود کشاورزان به کمترین نرخ های اعلام شده توسط خریدارانی تن دهند که محصولات آن ها را به چندین برابر قیمت در سایر استان ها عرضه می نمایند. وی ادامه داد:بهبود وضعیت فروش، مهم ترین و مهم ترین دغدغه ی هر تولید کننده ای است. به ویژه برای محصولات طبیعی که انبار کردنشان با فساد و از دست رفتن مرغوبیت بار همراه می شود.

فلفل کار دیگر داورزنی معتقد است راه اندازی و ایجاد شرکت تعاونی فلفل کاران می تواند کمک فراوانی به وضعیت این محصول کند.

محمد داورزنی ابراز داشت:با وجود کشت بی نظیر و تولید زیاد این محصول و قرار گرفتن داورزن در سطر جدول تولید در کشور،متاسفانه هنوز فلفل کار نمونه ای را مورد تشویق در ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان واقع نشده است.

جشنواره فلفل و همایش های گردشگری برگزار شود

یکی از راه هایی که می توان بر روی آن مانور داد و بر کم وکیف رسیدگی به تولیدکنندگان نظارت داشته و می تواند از پتانسیل های این منطقه به شمار آید برگزاری جشنواره های فلفل و همایش های گردشگری است که متمم یکدیگربوده و بر رونق این صنایع تاثیر بسزایی بگذارد.

برگزاری جشنواره های محصولات بویژه فلفل یکی از بهترین فرصت برای جذب گردشگر به شهرستان است که در کنار آن با تبلیغات گسترده رسانه ای برای جذب بهره می توان برد. و زمانی که بتوان در جذب گردشگر موفق عمل کرد در شناساندن پتانسیل های شهر وآن دیارنیز موفقیت حتمی است.

اما متاسفانه جشنواره فلفل با حضور برخی مسئولان و مردم روستای بیزه برگزار می گردد بدون آن که خبرنگاران به آن دعوت و یا به آنها اطلاع رسانی شود.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن نیز از این جشنواره انتقاد کرد و گفت:باید یک روز خاص را به عنوان برداشت محصول فلفل برای برگزاری جشنواره در نظر گرفت.

حسین تاج آبادی افزود:جشنواره بدون هماهنگی و اطلاع رسانی های لازم و بصورت خودجوش توسط مردم روستای بیزه برگزار شد که مورد تایید مسئولان نیز قرار نگرفت.

تاج آبادی درباره نحوه برگزاری جشنواره گفت:شهرستان بویژه شهر داورزن مرکز کاشت این محصول است و روستای بیزه فقط آن را فرآوری می کنند و باید چنین برنامه هایی در مرکز شهرستان و با تدابیر زیاد برگزار شود تا بتوان از آن بهره کافی در بهبود وضعیت این محصول داشت.

۵۰درصد تولید فلفل کشور در داورزن

این مدیر مسئول اذعان داشت:نزدیک به پنجاه درصد فلفل کشور در داورزن تولید می شود ک با توجه به طوفان و تگرگ امسال برداشت آن نسبت به سال گذشته ۲۵درصد کاهش داشته است.

وی افزود:بالغ بر ۵۵۰هکتار سطح زیر کشت فلفل امسال بر اثر آسیب های جوی به ۳۵۰الی ۴۰۰ هکتار کاهش داشته است.

تاج آبادی در خصوص شیوه کشت این محصول اشاره کرد و گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد سطح زیرکشت این محصول به‌صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه و مابقی به‌صورت سنتی کشت می شود. وی از معایب کشت به روش سنتی به شیوع بیماری‌ها، مصرف زیاد آب، بالابودن هزینه کارگری و … اشاره کرد.

وی با بیان اینکه فلفل یک محصول استراتژیک است و از محصولات درجه محسوب می شود تصریح کرد: کشت نشایی فلفل در سطح ۳ هکتار برای اولین بار در شهرستان اجرا شده است که این فلفل از نوع رقم شیرین آفریقایی است که بعد از برداشت با فراوری هایی که بر روی این محصول صورت می گیرد جزو محصولات صادراتی ارزشمند قرار می گیرد.

وی افزود:کشت نشایی فلفل در نیمه اردیبهشت انجام گرفته و به روش آبیاری میکرو- قطره ای نیز آبیاری می شود و در اوایل مرداد ماه آغاز برداشت خواهد بود.

وی در ادامه به رتبه اول داورزن از لحاظ تولید فلفل در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد فلفل در منطقه در هر هکتار ۴ تا۵ تن است این در حالی است که برخی از فلفلکاران ۷ تا ۸ تن فلفل خشک برداشت می کنند.

تاج آبادی در ادامه از فلفل کاران خواست:برای تشکیل شرکت تعاونی اقدام نمایند تا با اختصاص حدود ۱۵ هکتار زمین و ارائه طرح ها ،از محل صندوق توسعه اعتیاراتی دریافت شود.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این شرکت تعاونی واسطه‌ها حذف می شوند، ادامه داد: این مساله نیاز به حمایت دارد که در حال پیگیری برای گرفتن اعتبار هستیم. وی از حمایت‌های این نهاد برای ترغیب کشاورزان به کشت مکانیزه به حمایت‌هایی همچون توزیع نهاده‌ها و کود، بازدید کارشناسان از مزارع و ارائه راهکارهای فنی، مبارزه با بیماری‌ها و آفات و … پرداخت. مسوول مرکز جهاد کشاورزی داورزن در رابطه با فلفل کار نمونه در این منطقه، تصریح کرد: از لحاظ چارت سازمانی فلفل کار نمونه نداریم چراکه این محصول در سبد کشاورزان نمونه نبوده اما از لحاظ منطقه‌ای چنین کشاورزانی داریم. وی ادامه داد: برخی از فلفل کاران این منطقه از هر هکتار بیش از ۷ تن فلفل خشک برداشت می کنند که با توجه به متوسط عملکرد برداشت( ۴ تا۵ تن)، نمونه محسوب می شود. گفتنی است در سال جاری پیش بینی برداشت ۱۰هزار تن فلفل سبز از سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی کشت آبی این محصول شده است.

وی گفت: داورزن قطب تولید فلفل قرمز و بزرگترین صادر کننده آن در کشور است که به لحاظ میزان تولید و سطح زیر کشت رتبه نخست را دارد اما نبود سرمایه گذار برای ایجاد کارخانجات فرآوری و صنایع بسته بندی محصول کشاورزان این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت:بزرگترین کمکی که می توان برای بالا رفتن انگیزه های تولید به این کشاورزان زحمتکش نمود، فروش تولیداتشان با قیمت های معقولی است که جبران هزینه های انجام شده شان بوده و آن ها را به تمرکز بهتر در فعالیت هایشان تشویق نماید.

شهرستان داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد اولین ورودی غربی خراسان رضوی محسوب می شود و بزرگترین تولید کننده فلفل قرمز در کشور می باشد.

 

جشن میلاد امام رضا(ع) در داورزن برگزار شد

جشن میلاد امام رضا (ع) در اقصا نقاط شهرستان داورزن همزمان با سراسر کشور با شادی و سرور برگزار شد.

برگزاری جشن میلاد در ورودی استان خراسان در شهرستان داورزن روستای کاهک با حضور خادمین بارگاه رضوی یکی از مراسمی بود که برای مردم و زائران به اجرا درآمد.

اهدای بسته های تبرک از حرم رضوی توسط خادمان در میقات الرضای رضوی به حاضران و مداحی توسط مداح و خادم حرم امام رضا (ع) ،نماز جماعت،مولودی خوانی ،سخنرانی و مسابقات فرهنگی از دیگر برنامه های این مراسم معنوی بود.

در پارک گلستان در مرکز شهر داورزن نیز برای مسافران و مردم  جشن بزرگی ،برگزار شد.

اجرای نمایش های محلی ،موسیقی زنده و مسابقات و اهدای جوایز از دیگر برنامه های جشن میلاد ولی نعمت مان بود.

اجرای مراسم های شادی و جشن های میلاد در روستاها و دیگر نقاط شهرستان به اجرا در آمد.

امامزادگان و بقاع متبرکه نیز در شب و روز میلاد با برنامه های متنوع به جشن و سرور پرداختند.

غبار روبی و عطر افشانی بقاع و امامزادگان با حضور امنا مردم معتمدین و مسئولان شهرستان به یمن این روز بزرگ برگزار شد.

 

 

 


Fatal error: Call to undefined function getPostViews() in /home/davarzan/public_html/wp-content/themes/SilverOrchid/archive.php on line 41